Aktuellt



Bazinga - I don´t care

31 december 2009

Årskrönika del 1

Alltså året 2009 har varit ett konstigt och händelserikt år för mig. Mycket har hänt, bra och dåliga saker. Tyvärr väger de sämre händelserna tyngre detta år än de bra.

Januari
Månaden, och året, började i lugn och ro. Dagarna rullade på, jag jobbade och stod i som vanligt. Året innan slutade väl lite trist i och med att jag insett att jag var tvungen att flytta. Kände mig inte redo för fem öre men som sagt hade jag inget val.
Kvällen den 18e kom så att bli ett minne för livet. Detta var kvällen då vi blev utsatta för rån på jobb, jag såg allt från där jag stod gömd för att sedan springa fram till kassan och fråga hur det var med min kollega. Detta blev även början på regelbundet besök hos psykolog, som gav en hel del.
Denna månad hann jag avverka tre lägenhetsvisningar, varav två var bostadsrätter och den sista var en vanlig hyreslägenhet - som bara efter ett par dagar blev min!

Februari
Månad 2 detta år kom att bli början på slutet, kan man säga. Nästan i mitten av månaden blev morfar inlagd på lasarettet. Vi fick efter några dagar reda på att den hudcancer han haft hade spridit sig vidare till bla skelettet. Så naturligtvis blev det ett par besök hos honom dessa veckor.
Den 17e kom till att bli en av årets lyckligaste dagar. Efter flera timmar köande fick jag tag i biljetter till Madonnas första konsert i Sverige på 19år! Att jag blev skitglad är att ta i för lite.

Mars
Vaknade upp första dagen denna månaden och insåg att jag nyss gjort det för sista gången på Larvi. Den lägenhet vi bott i sedan 1998 skulle snart tillhöra någon annan. Första natten i nya lägenheten kändes väldigt konstig, men det gick rätt bra att sova ändå.

April
Under påsken fick vi tyskt besök hos mormor och morfar. Alltid lika roligt! Tyvärr slutade det mindre roligt. Morfar fick föras med ambulans till Lund då känsel i underkroppen var helt borta. Tre dagar efter detta fick vi veta att han blivit förlamad. Ytterligare två dagar efter det blev det flytt för hans del till Blomstertäppan här i stan - aka sista anhalten.
Två av "mina" häljarpare fick sig nog ett ryck en kväll och cyklade in hit en sväng. Längesen man själv cyklade den vägen!?
Den 28e tog jag nattbussen till Stockholm för en heldag där. Inte mindre än 16 timmar skulle jag spendera i huvudstaden. Det var för jäkla kallt på morgonen när jag kom dit. Har nog inte frusit så mycket på väldigt länge. Under dagen hann jag gå en massa, besöka Globen, Skansen, åka massa tunnelbana etc. Att komma iväg på egen hand är alltid skönt, men får säga att det var någon timme för mycket jag var där. Ville bara sova mot slutet. När det var dags för hemfärd var där så mycket folk som skulle med att det krävdes fyra bussar, herregud. Så fick trängas med en annan nisse hela vägen till Jönköping...

Maj
En kväll kom en bekant in på jobb och berättade att min övriga familj satt och vakade hos morfar. Jag ringde då genast en kollega som fick rycka in så att jag kunde cykla tid.
Söndagen den 10e satt jag hos honom och pratade lite. Morfar var helt borta, låg och sov hela tiden. Men plötsligt hör jag honom säga "Hej Fredde". Detta kom att bli det sista han sa till mig. Men en tröst för mig var att han förstod och visste att jag/vi var där hos honom.
Den 11e kom att bli mitt livs hittills sorgligaste dag. Klockan 23.30 på kvällen somnade morfar in. Vi var där allihopa samlade vid hans sida ända in i det sista. Allt gick lugnt till. Vi kramades och satt efteråt tillsammans och pratade. En persons lidande hade nu tagit slut, men sorgen för oss andra hade precis börjat. Två veckor efter ägde begravningsceremonin rum dit familj och vänner kom för att ta ett sista farväl av våran älskade.

Juni
Ser att jag var på Liseberg med "bönderna" på nationaldagen. Vädret var väl inte det bästa, men det regnade som tur var inte. En heldag med mycket karuseller, mat och trevligt sällskap gjorde denna trip lyckad.
Och i år var det dags för lillebror att ta studenten. Inte klokt, redan 2 år sedan jag själv gjorde det?! Tiden går. Var även och grattade Fridah som även hon tagit studenten idag.
Brodden och jag skrev in oss på gymmet där vi än håller till idag.

Håll ut, del 2 är påväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar